Abstract:
The purpose of this study is to provide an overview and reference for character learning in
elementary schools through PJJ during the Covid-19 pandemic. This research uses a
qualitative approach with the type of case study research. The data sources of this study
arethe teachers and students at SDN 5 Sungai Banjarbaru. This research data collection
areg interview techniques, observation, and documentation. Based on the result, it finds
that when learning with PJJ during the Covid-19 pandemic, teachers at SDN 5 Sungai Ulin
continued to teach character education. Based on the result of the data analysis, following
research result are seven characters that are still predominantly taught, namely religious
character, honesty, tolerance, discipline, hard work, love of reading, and caring for the
environment. The learning mechanism is carried out in two ways, integrating character
education in subjects and teaching character in certain fields of study. The results of this
study should be used as a reference for character learning in schools so that a superior
generation of character can be produced
Tujuan penelitian ini untuk memberikan gambaran serta referensi pembelajaran karakter di
SD melalui PJJ pada masa pandemik covid-19. Penelitian ini menggunakan pendekatan
kualitatif dengan jenis penelitian studi kasus. Sumber data penelitian ini adalah para guru
dan siswa di SDN 5 Sungai Banjarbaru. Pengumpulan data penelitian ini menggunakan
teknik wawancara, observasi, dan dokumentasi. Berdasarkan hasil hasil analisis data
diperoleh hasil penelitian sebagai berikut: pada saat melalukukan pembelajaran dengan PJJ
pada masa pandemi covid-19, para guru di SDN 5 Sungai Ulin tetap mengajarkan
pendidikan karakter. Ada tujuh karakter yang masih dominan diajarkan, yakni karakter
religius, jujur, toleransi, disipilin, kerja keras, gemar membaca, dan peduli lingkungan.
Mekanisme pembelajarannya dilakukan melalui dua cara, yaitu mengintegrasikan
pendidikan karakter dalam mata pelajaran dan mengajarkan karakter pada bidang sudi
tertentu. Hasil penelitian ini hendaknya dapat digunakan sebagai referensi pembelajaran
karakter di sekolah sehingga bisa dihasilkan generasi unggul yang berkarakter.