dc.contributor.author |
Agustina, Yeyen Atsih |
|
dc.contributor.author |
Annisa, Muhsinah |
|
dc.contributor.author |
Bua, Agustinus Toding |
|
dc.date.accessioned |
2023-04-19T05:44:04Z |
|
dc.date.available |
2023-04-19T05:44:04Z |
|
dc.date.issued |
2019-12-01 |
|
dc.identifier.issn |
2548-5598 |
|
dc.identifier.uri |
https://repo-dosen.ulm.ac.id//handle/123456789/28829 |
|
dc.description.abstract |
The aimed of this reasearch to applied complete centence method aided kokami to improve students’
science learning outcomes by grade V-A at SDN 023 in Tarakan. This research use Class Action
Research. The subjects of the reaserch were 28 students consisting of 12 male students and 16 female
students. This reaserch was conducted in 2 cycles, each cycle consisting of 2 meetings. The procedure
of each cycle consists of planning, action, observation, and reflection. Data obtained in this reaserch
in clude students’ activity observation sheet, teacher activity sheet, cognitive aspect assessment,
affective aspect, and psychomotor aspect. The finding of the reaserch is Complete centence method
assisted by Kokami can improve students’ science learning outcomes by grade V-A at SDN 023 in
Tarakan. The cycle I student’s learning outcomes in cognitive aspects of 50% in the cycle II increased
79%. In the cycle I, the student’s learning achievement in affective aspect 22% in the cycle II increased
to 79%. Then in th e cycle I students’ learning outcomes in psychomotor aspect 32% in the cycle II
increased significantly to 75%. So it can be said the reaserch has been successful and in accordance
with the success indicators. |
en_US |
dc.language.iso |
other |
en_US |
dc.publisher |
Universitas Lambung Mangkurat |
en_US |
dc.relation.ispartofseries |
Vol. 5;No. 2 |
|
dc.subject |
Complete centence Method |
en_US |
dc.subject |
Kokami |
en_US |
dc.subject |
Science Learning Outcomes |
en_US |
dc.title |
Tujuan penelitian ini adalah untuk mendeskripsikan proses pembelajaran IPA ditinjau dari aktivitas siswa dan aktivitas guru, serta mendeskripsikan hasil belajar siswa dengan menggunakan model pembelajaran index card match berbantuan diaroma pada siswa kelas III A SDN 031 Tarakan. Jenis penelitian yang digunakan adalah Penelitian Tindakan Kelas (PTK). Subjek penelitian, 22 siswa yang terdiri dari 12 siswa laki-laki dan 10 siswa perempuan. Penelitian dilaksanakan 2 siklus setiap siklus terdiri dari 2 kali pertemuan. Prosedur tiap siklus yaitu perencanaan, tindakan, observasi, dan refleksi. Data yang diperoleh dalam penelitian yaitu lembar observasi aktivitas siswa, aktivitas guru, penilaian kognitif, psikomotorik, dan afektif. Hasil penelitian dengan menggunakan model pembelajaran index card match berbantuan media diaroma menunjukkan adanya peningkatan dalam proses pembelajaran dan hasil belajar. Pada siklus I ketuntasan aktivitas siswa 80,8%, siklus II menjadi 89,7%. Pada siklus I ketuntasan aktivitas guru 70,9%, siklus II menjadi 87,8%. Pada siklus I ketuntasan hasil belajar siswa (kognitif) 59%, siklus II menjadi 95%. Siklus I aspek psikomotorik 63% kategori minimal baik, siklus II meningkat menjadi 100%. Siklus I aspek afektif 27%, siklus II meningkat secara signifikan menjadi 100% kategori minimal baik. Maka penelitian sudah berhasil dan sesuai dengan indikator keberhasilan. |
en_US |
dc.type |
Article |
en_US |